The methods of prevention and overcoming of professional deformation in pedagogical professions

Vol. 11 Iss. 1 pp. 8286 | St. Petersburg State Institute of Psychology and Social Work | ISSN: 1993-8101

Abstract

In given article the review o f modern directions ofpreventive maintenance and overcoming ofprofessional deformation of the teacher of high school is made. The interrelation between tendencies of modern higher education and adequate preparation o f pedagogical shots as one of conditions of prevention o f professional deformation is shown. Stages ofmodels of psychological support of professional deformation o f the teacher existing in higher education are analysed. On the basis of the conducted research the author s position concerning synthesis o f individually-personal and socially-psychological actions within the limits of optimisation o f support in the course o f overcoming o f professional deformation o f the teacher of high school is presented.

 

Keywords

preventive maintenance o f professional deformation; professional rehabilitation of the expert; psihologo-pedagogical support; Self-actualisation in a trade; is professional-personal development; a reflexion of deformation tendencies; integrated approach ofcharacteristics of professional deformation; internal and external systems of relations

Citation

Citation — Harvard Notation

References

  1. Борисова С.Е. Профессиональная деформация личности сотрудников милиции. Орел, 2001. 135 с.; Крапивина О.В. Эмоциональное выгорание как форма профессиональной деформации у пенитенциарных служащих: Автореф. дисс. ... канд. психол. наук / Тамбов, гос. универ, им. Г.Р. Державина. - Тамбов, 2004. - 22 с.
  2. Жалагчна Т.А. Профессиональная деформация преподавателя вуза: структура и содержание: Монография. - Тверь: Твер. гос. ун-т, 2002. 78 с.
  3. Козлова А.В. Психологические особенности профессиональных деформаций личности преподавателя высшей школы: Автореф. дис. ... канд. психол. наук. Москва, 2006. 21 с.
  4. Левина М.М. Основы технологии обучения профессиональной педагогической деятельности. - Минск., 1996.- 232 с.
  5. Маркова А.К. Психология профессионализма. - М.: 2002. - 308 с.
  6. МардахаевЛ.В. Профессиональная деятельность и деформация личности. - М., 2001.265 с.; Орел В.Е. Исследование профессиональной деформации личности на уровне представлений о профессии // Актуальные проблемы естественных и гуманитарных наук: Психология: Тезисы юбилейной конференции, Ярославль, 1995.- С. 43-46.
  7. Митина Л.М. Учитель как личность и профессионал (психологические проблемы). М.: «Дело», 1994. 157 с.; Реан А.А., Коломенский Я.Л. Социальная педагогическая психология. - СПб: Издательство «Питер», 2000. 357 с.
  8. Поляков А.В. Профессиональные деформации преподавателей психологии. // Международная конференция: «Актуальные проблемы социальной психологии». СПб ун-т МВД России. 27.04. 2007. часть 2. с. 24-26.
  9. Тришина О. Ю. Психолого-педагогическое сопровождение профессиональной деятельности преподавателя технического вуза: Автореф.... канд. псих. наук. Кемерово, 2006. 24 с.