Algorithm for determining the types of professional activity styles

Vol. 19 Iss. 1 pp. 117120 | St. Petersburg State Institute of Psychology and Social Work | ISSN: 1993-8101

Abstract

The paper presents a psychometric tool for systematic study of professional activity — Professional Activity Questionnaire (PAQ), based on the confi rmed hypothetical structure of professional activity developed by author. Components of its school are revealed. Three procedures were applied to determine the reliability of PAQ and fi ve procedures to identify its validity.

Keywords

professional activity, structural and dynamic system, psychognosis, questionnaire, scaling, youth

Citation

Citation — Harvard Notation

References

  1. Абульханова-Славская К. А. Проблемы активности личности // Социально-психологические и нравственные аспекты изучения личности. — М.: Наука, 1988. — С. 5 –27.
  2. Альтшуллер Г. С. Творчество как точная наука. Теория решения изобретательских задач. — М.: Советское радио, 1979.
  3. Аптер М. Дж. Теория реверсивности и человеческая активность // Вопросы психологии. — 1987. — No 1. — С. 162–199.
  4. Волочков А. А., Вяткин Б. А. Индивидуальный стиль учебной активности в младшем школьном возрасте //Вопросы психологии. — 1999. — No 5. — М.: Наука. — С. 10 –21.
  5. Дорфман Л. Я. Метаиндивидуальный мир: методологические и теоретические проблемы. — М.: Смысл, 1993.
  6. Мерлин B. C. Очерк интегрального исследования индивидуальности. — М.: Педагогика, 1986.
  7. Панфёров В. Н. К вопросу о качестве образования // Вести СЗО РАО. — 2005. — Вып. 9. — С. 44–48.
  8. Петровский В. А. Психология неадаптивной активности. — М.: Наука, 1992.
  9. Шаповаленко И. В. Возрастная психология. — М.: Гардики, 2007.
  10. Щукин М. Р. Проблемы индивидуального стиля в современной психологии // Интегральное исследование индивидуальности: Стиль деятельности и общения. — Пермь: Изд-во Пермского гос. пед. инс-та, 1992. — С. 15 –17.