Psycho-emotional state of 13–15 year old students and its correction by the method of biofeedback

Vol. 15 Iss. 1 pp. 3441 | St. Petersburg State Institute of Psychology and Social Work | ISSN: 1993-8101

Abstract

The article discusses the features of mental and emotional state of the 8th and 10th grade students. Several reasons contributing to it have been identifi ed. The results of psycho-physiological studies conducted on teenagers are presented. The author also analyses the dynamics of changes in the students diaphragmatic cardiac arrhythmia and their mental and emotional state before and after the sessions with biofeedback.

Keywords

psycho-emotional condition, mobilizing and demobilizing components, teenagers, biofeedback, diaphragmatic cardiac arrhythmia

Citation

Citation — Harvard Notation

References

  1. Здоровье: учебник для 9–11 классов общеобразовательной школы / А. Н. Межевалов, В. В. Ромодин, А. А. Сметанкин и др. — СПб.: ЗАО «Биосвязь», 2006. — 27 с.
  2. Колбанов В. В. Саморегуляция на основе биологической обратной связи как средство повышения психоэмоциональной устойчивости человека // Валеология. — 2002. — № 1. — С. 27–31.
  3. Оздоровительная дыхательная гимнастика с использованием метода биологической обратной связи в школьно-дошкольных учреждениях. Методические рекомендации для медицинских и педагогических работников школьно-дошкольных учреждений, реализующих программы оздоровления. — СПб.: НИИХ СПбГУ, 2003. — 23 с.
  4. Пеппер Э, Тивбетт В. Диафрагмальное дыхание без усилий // Биологическая обратная связь. — 1999. — № 1. — С. 30 –36.
  5. Петраш В. В., Сметанкин А. А., Ващилло Е. Г., Бекшаев С. С. Метод биологической обратной связи в коррекции физиологических функций человека. — Л.: ГИДУВ, 1988. — 105 с.
  6. Сметанкин А. А. Дыхание по Сметанкину. — СПб.: ЗАО «Биосвязь», 2007. — 160 с.
  7. Сметанкин А. А. Здоровье без лекарств: Биологическая Обратная Связь. — СПб.: Российская Ассоциация Биологической Обратной Связи, 2001. — 68 с.
  8. Сметанкин А. А. Открытый урок здоровья. — СПб.: Питер, 2005. — 160 с.