Development of students professional interests during higher educational institution studies

Vol. 14 Iss. 2 pp. 9298 | St. Petersburg State Institute of Psychology and Social Work | ISSN: 1993-8101

Abstract

The article presents the results of empirical research of psychology students professional interests in the course of training in Saint-Petersburg state institute of psychology and social work. Questioning and conversation methods, and psychodiagnostic techniques were used in the research. It is shown that professional interests of students are insuffi ciently realized in the course of training. The reasons hindering the development of students professional interests are established. It is revealed that the level of students professional interests development is connected with peculiarities of professional identifi cation and the general intelligence of life. Ways and methods of students professional consciousness development and realization of their professional interests in educational activities are offered.

Keywords

professional interests, peculiarities of self-consciousness, psychology students, development, longitudinal investigation

Citation

Citation — Harvard Notation

References

  1. Буякас Т. М. Основания и условия профессионального становления студентов-психологов / Вестник Москов. ун-та. — 2005. — № 2. — С. 143.
  2. Гинецинский В. И. Антропологика индивидуализации. — СПб.: СПбГУ, 2005 — 109 с.
  3. Зеер Э. Ф., Павлова А. М., Садовникова Н. О. Профориентология: Теория и практика: учеб. пособ. для высшей школы. — М.: Академический проект; Екатеринбург: Деловая книга, 2004. — С. 192.
  4. Коростылева Л. А. Самореализация личности в профессиональной сфере: генезис затруднений // Психологические проблемы самореализации личности. Вып. 5 / Под ред. Г. С. Никифорова, Л. А. Коростылевой. — СПб.: СПбГУ, 2001. — С. 23–25.
  5. Любимова Г. Ю. От первокурсника до выпускника: Проблемы профессионального и личностного самоопределения студентов-психологов // Вестник МГУ. Серия 14. Психология. — 2000. — № 1.
  6. Орлова И. В. Тренинг профессионального самопознания: теория, диагностика и практика педагогической рефлексии. — СПб.: Речь. 2006. — 128 с.
  7. Чирковская Е. Г., Шипилова Е. В. Исследование готовности психолога к профессиональной деятельности // Современное образование в условиях модернизации: теория и практика. Сборник научно-методических материалов. — М., 2004. — С. 29–31.