The problem of socio-psychological adaptation of university teachers to the modern education system

Vol. 13 Iss. 1 pp. 99102 | St. Petersburg State Institute of Psychology and Social Work | ISSN: 1993-8101

Abstract

The paper justify the existence of problems of socio-psychological adaptation of the teacher in the university. It is shown that professional adaptation is closely linked to social and psychological aspects of adaptation specialist in occupational and non-professional environment. Designates relevance of integrated support of high school teachers in the process of adaptation to teaching in the modern context of higher education. Ways of improving adaptability of universities in different stages of their professional activities.

Keywords

socio-psychological adaptation, adaptability, satisfaction with professional activities, professional adaptation, professional authority, educational activities, adaptation processes, stereotypes activity, levels of adaptation

Citation

Citation — Harvard Notation

References

  1. Ащепков В. Т. Теоретические основы и прикладные аспекты профессиональной адаптации преподавателей высшей школы. Дисс. … д-ра пед. наук. 13.00.01. Майкоп, 1997.
  2. Коржова Е. Ю. Психологическое познание человека как субъекта жизнедеятельности. Дисс. … д-ра психол. наук. 19.00.01. СПб., 2001.
  3. Маклаков А. Г. Личностный адаптационный потенциал: его мобилизация и прогнозирование в экстремальных условиях // Психологический журнал. Т. 22. 2001. №1.
  4. Мороз А. Г. Профессиональная адаптация выпускника педагогического ВУЗа. Дисс. … д-ра психол. наук. Киев, 1983.
  5. Налчаджян А. А. Социально-психологическая адаптация личности: (формы, механизмы и стратегии). Ер.: Изд-во АН Арм. ССР, 1988.
  6. Посохова С. Т. Психология адаптирующейся личности. СПб., 2001.