Assessment of the quality of higher education: the main approaches and concepts

Vol. 16 Iss. 2 pp. 127131 | St. Petersburg State Institute of Psychology and Social Work | ISSN: 1993-8101

Abstract

The paper discusses categorical-conceptual apparatus for studying the quality of higher education. The author distinguishes between the concepts of quality and excellence, quality and effi ciency, educational quality and a higher educational institution potential. The author substantiates the necessity for the university to keep its promise. The author considers the combination of external expert evaluation and academic achievement data presented by an educational institution as the optimal combination of quality assessment in the sphere of higher education.

Keywords

quality, quality and effi ciency, quality and excellence, quality of education and the potential of high school, education, standard of education and the quality of education provided fi gures

Citation

Citation — Harvard Notation

References

  1. Васенев Ю. Б., Дементьева И. А., Колесников А. Я. Методика оценки качества образования в вузе // Оценка качества образования в российских вузах. Опыт и проблемы: Материалы межвузовского семинара. Санкт-Петербург. 28 октября 2003 г. — СПб., 2004. — С. 73–85.
  2. Вроейнстийн А. И. Оценка качества высшего образования. Рекомендация по внешней оценке качества в вузах. — М.: МНЭПУ, 2000. — 231 с.
  3. Онушкин В. Г., Огарев Е. И. Образование взрослых. Междисциплинарный словарь терминологии. — Санкт-Петербург, Воронеж, 1995. — 230 с.
  4. Павленко К. В. Оценка качества образования в вузе: институциональный подход // Социология образования. — 2009. — № 12. — С. 43–48.
  5. Плаксий С. И. Качество высшего образования. — М.: Национальный институт бизнеса. — М., 2003. — 509 с.
  6. Смирнова Е.Э. Оценка качества образования: подходы и практики // Оценка качества образования в российских вузах. Опыт и проблемы: Материалы межвузовского семинара. Санкт-Петербург. 28 октября 2003 г. — СПб., 2004. — С. 7–15.
  7. Тимченко В. В. Основные подходы к формированию критериев и показателей качества образования // Оценка качества образования в российских вузах. Опыт и проблемы: Материалы межвузовского семинара. Санкт-Петербург. 28 октября 2003 г. — СПб., 2004. — С. 66–72.