Chromatic studying technicallity logic

Vol. 15 Iss. 1 pp. 124129 | St. Petersburg State Institute of Psychology and Social Work | ISSN: 1993-8101

Abstract

The theory and methodology of chromatism has allowed to compare real and cognitive-technicallity representations about an world. It is shown, that cognitive circuits are used not for studying a real life, and for continuation scientifi c-image of the verbal-schematic constructions required by a modern civilization. It testifi es to necessity of radical revision of existing methodology for many areas psychologic anthropology.

Keywords

methodology of a science, information models of intelligence, the expert, chromatism, cognitivism, technicallity logic

Citation

Citation — Harvard Notation

References

  1. 1. Акопян К. З. Формально-структурные основания эстетической культуры // Сб. Эстетическая культура / Под ред. И. А. Коникова. — М.: ИФ РАН, 1996. — 201 с.
  2. 2. Балека Я. Синий — цвет жизни и смерти. Метафизика цвета. — М.: Искусство–XXI век, 2008. — 408 с.
  3. 3. Борев Ю. Б. Эстетика: учебник. — М.: Высшая школа, 2002. — 511 с.
  4. 4. Буркхардт Г. Непонятая чувственность // Это человек. Антология. — М.: ВШ, 1995. — С. 124-155.
  5. 5. Бурмистру Т. Колористика. — М.: Ниола-Пресс, 2008. — 236 с.
  6. 6. Ван Гог В. Письма. — Л.–М.: Искусство, 1966. — 604 с.
  7. 7. Ван Поттер Р. Биоэтика: мост в будущее. — Киев: Вадим Карпенко, 2002. — 216 с.
  8. 8. Витгенштейн Л. Философские работы / Сост. М. С. Козлова. — М.: Гнозис, 1994. — Ч. 1. — 612 с; Ч. 2. — 208 с.
  9. 9. Гибсон Дж. Экологический подход к зрительному восприятию. — М.: Прогресс, 1988. — 464 с.
  10. 10. Гуревич М. М. Цвет и его измерение. — М.-Л.: АН СССР, 1950. — 268 с.
  11. 11. Дарвин Ч. О выражении эмоций у человека и животных. — СПб.: Питер, 2001. — 384 с.
  12. 12. Дворецкий И. Х. Латинско-русский словарь. — М.: Русский язык, 1976. — 1096 с.
  13. 13. Декарт Р. Правила для руководства ума. — М.-Л.: Гос. Соц.-Эк. Изд., 1936. — 176 с.
  14. 14. Забозлаева Т. Б. Символика цвета. — СПб.: Невский ракурс, 2011. — 176 с.
  15. 15. Зинченко В. П. Зрительное восприятие и творчество // Технич. Эстетика. — 1975. — № 6–9.
  16. 16. Зинченко В. П. Субъективные заметки о психологической диагностике // Развитие личности. — 2001. — № 3–4. — С. 121–132.
  17. 17. Корбен А. Световой человек в иранском суфизме. — М.: Фонд исслед. ислам. культуры; Волшеб. Гора; Дизайн. — 2009. — 239 с.
  18. 18. Крэйг Г. Психология развития. — СПб.: Питер, 2000. — 992 с.
  19. 19. Леви-Строс К. «Сырое и вареное» // Семиотика и искусствометрия. — М.: Мир, 1972. — С. 25–49.
  20. 20. Леви-Стросс К. Структурная антропология / Пер. с фр. Вяч. Вс. Иванова. — М.: ЭКСМО-Пресс, 2001. — 512 с.
  21. 21. Миронова Л. Н. Семантика цвета… // Проблема цвета в психологии. — М.: Наука, 1993. — С. 172–188.
  22. 22. Образ и понятие в культурологии и научной онтологии / Отв. редактор Н. В. Серов. — СПб.: Эйдос, 2011. — 642 с.
  23. 23. Платон. Федон 75 d // Платон. Соч. в 3 т. — М.: АН СССР, 1970. — Т. 2. — 611 с.
  24. 24. Серов Н. В. Античный хроматизм. — СПб.: ЛИСС, 1995. — 478 с.
  25. 25. Серов Н. В. Обзор цветовых концептов // Ученые записки Санкт-Петербургского государственного института психологии и социальной работы. — СПб.: СПбГИПСР, 2009. — Вып. 2. — Том 12. — С. 148–156.
  26. 26. Серов Н. В. Хроматизм мифа. — Л.: В.О., 1990. — 352 с.
  27. 27. Серов Н. В. Цвет культуры. — СПб.: Речь, 2004. — 670 с.
  28. 28. Столович Л. Н. Природа эстетической ценности. — М.: Политиздат, 1972. — 272 с.
  29. 29. Тильберг М. Цветная вселенная: Михаил Матюшин об искусстве и зрении. — М.: НЛО, 2008. — 512 с.
  30. 30. Топоров В. Н. Модель мира // Мифы народов мира. — М.: Сов. Энц., 1982. — Т. 2. — С. 161–164.
  31. 31. Ульяновский А. В. Мифодизайн: коммерческие и социальные мифы. — СПб.: Питер, 2005. — 544 с.
  32. 32. Хасанова З. А. Социально-политические и этические взгляды Наджмуддина Рази: автореф. дисс. … канд. филос. наук. — Душанбе: ИФ АН РТ, 2009. — 22 с.
  33. 33. Хеллер М. Творческий конфликт: О проблемах взаимодействия научного и религиозного мировоззрения / Пер. с англ. Т. Прохоровой. — М.: ББИ, 2005. — 216 с.
  34. 34. Холодная М.А. Психология интеллекта. Парадоксы исследования. — СПб.: Питер, 2002. — 264 с.
  35. 35. Шах И. Суфии. — М.: Эннеагон, 2005. — 400 с.
  36. 36. Элиаде М. История веры и религиозных идей. В 3 т. — М.: Критерион, 2002. — Т. 3. От Магомета до Реформации. — 352 с.
  37. 37. Berlin B., Kay P. Basic color terms: their universality and evolution. — Berkeley: UCa-Press, 1969. — 198 р.
  38. 38. Brémond É. L’intelligence de la couleur. — P., 2002. — 256 р.
  39. 39. Gage J. Colour and culture. Practice and meaning from Antiquity to Abstraction. — L.: Thames & Hudson, 1995. — 335 р.
  40. 40. Gage J. Colour and meaning. Art, Science and Symbolism. — L.: Thames & Hudson, 2000. — 320 р.
  41. 41. Heer F. The Medieval World: Europe 1100–1350. — L.: Weidenfeld & Nicholson, 1962. — 365 p.
  42. 42. Heller Eva. Wie Farben wirken. Farbpsychologie. Farbsymbolik. Kreative Farbgestaltung. Hamburg, Rowohlt Verlag GmbH, 1999. — 296 p.
  43. 43. Pastoureau M. Bleu. Histoire d’une couleur. — P.: Seuil, 2004. — 224 p.
  44. 44. Ratner C. A Sociohistorical Critique of Naturalistic Theories of Color Perception // J. Mind & Behavior, 1989. — V. 10. — P. 361–372.
  45. 45. Reuterswaerd P. Studien zur Polichromic Aegipten. — Stockholm: Almqvist & Wiksell, 1958. — 82 p.
  46. 46. Reuterswaerd P. Studien zur Polichromic der Plastik. Griechenland und Rom. — Stockholm: Lidbergs, 1960. — 282 p.
  47. 47. Spearman C., Jones L.W. Human ability. — L.: MacMillan, 1950. — 178 p.
  48. 48. Wittgenstein L. Remarks on colour / Ed. G. E. M. Anscombe. — Berkeley & Los Angeles: University of California Press, 1977. — 128 p.