Communication and self-knowledge development in preschool age

Vol. 19 Iss. 1 pp. 142145 | St. Petersburg State Institute of Psychology and Social Work | ISSN: 1993-8101

Abstract

This article analyzes main theoretical approaches of formation and self-knowledge development in preschool age. The infl uence of communication on self-knowledge development is considered. The structural model of competence of preschool age is presented.

Keywords

self-knowledge, communication genesis, communicative activity, competences, preschool age, the «I concept

Citation

Citation — Harvard Notation

References

  1. Ананьев Б. Г. К постановке проблемы развития детского самосознания // Избр. психол. труды: В 2 т. — М., 1980. — Т. 2. — С. 103–127.
  2. Выготский Л. С. Младенческий возраст // Собр. соч.: В 6 т. — М., 1984. — Т. 4. — С. 269 –317.
  3. Валлон А. Психическое развитие ребенка. — М.: Просвещение, 1967. — 195 с.
  4. Коломинский Я. Л. Психология взаимоотношений в малых группах. — Минск: Изд-во БГУ, 1976. — 350 с.
  5. Ломов Б. Ф. Проблема общения в психологии // Проблема общения в психологии. — М., 1981. — С. 8.
  6. Леонтьев А. Н. Проблема деятельности в психологии // Вопросы философии. — 1972. — No 9. — С. 95 –108.
  7. Лисина М. И. Проблемы онтогенеза общения. — М.: Педагогика, 1986. — 134 с.
  8. Мухина В. С. Психология дошкольника / под ред. Л. А. Венгера. — М.: Просвещение, 1975. — 170 с.
  9. Махаманова М. Н. Психологические условия формирования самопознания дошкольника: автореф. дис. ... канд. психол. наук. — Алматы, 2006. — 24 с.
  10. Эльконин Д. Б. К проблеме периодизации психического развития в детском возрасте // Избр. психол. труды. — М.: Педагогика, 1989. — С. 60 –76.
  11. Шерьязданова Х. Т. Компетентность и самопознание в психологии. Евразия // Общественно политический жур-нал. — 2004. — No 4. — Алматы. — С. 31– 45.
  12. Piaget J. Essaisure guelgues aspects du developpement de la notion de partie cher Jenfant // J. Psychol. Norm. Path. — 1921. — Vol.18. — P. 449 – 480