Comparative analysis of the results of the study of the specificity of emotional categorization of chromatic and geometric characteristics, valuation of psycho-emotional status and level of anxiety in senior preschool children with different speech and somatic status

Vol. 12 Iss. 2 pp. 3540 | St. Petersburg State Institute of Psychology and Social Work | ISSN: 1993-8101

Abstract

This article presents an experimental way to assess the emotional condition of senior preschool children with different levels of health and speech development, compared with children without developmental disorders. The rationale behind the methodology is the provision of the specificity and the relative independence o f the categorical structures associated with the color classification, which are updated mainly emotionally rich situations o f extreme nature, facilitating orientation in the situation. These categorical structures are categorical structure of emotional reactions. The rationale for the study on children is the fact that children o f color perception of objects is comparable to the perception of adults, but still quite freely and not so stereotyped. The object o f research supports the classification of geometric figures subjects.

 

Keywords

psycho-emotional status, categorical structure, health, speech development

Citation

Citation — Harvard Notation

References

  1. Богуславская 3. М. Выделение цвета и формы детьми дошкольниками в зависимости от характера их деятельности //Доклады ЛПН РСФСР. - 1958. № 1. - с. 55-58.
  2. Беккер Л.М. Психические процессы. J1.: Изд-воЛен. Ун-та, 1981. т.З.-326 с.
  3. Измайлов Ч.А. Цветовая характеристика эмоций // Вестник МГУ сер. 1724. «Психология». - 1995. № 4. - с. 27-35.
  4. Лурия А.Р. Основы нейропсихологии. - М.: Издательский центр «Академия», 2002. - 384 с.
  5. Люшер М. Цветовой тест Люшера. М.: ЭКСМО - пресс, 2002. -190 с.
  6. Мухина В.С. Детская психология: Учеб, для студентов пед. ин-ов / Под ред. Л.А. Венгера. - 2-е изд., перераб. и доп. - М.: Просвещение, 1985. - 272 с.
  7. Пэдхем Ч., Сондерс Ж. Восприятие Света и Цвета. М.: Мир, 1978. - 256 с.
  8. Перфилов А.Г., Григорьев С.В. Анализ категориальных данных в статистических исследованиях. 2001. - с. 28-30.
  9. Сафуанова О.В. Формы репрезентации цвета в субъективном опыте: Дисс....канд. психол. наук. М., 1994. - 189 с.
  10. Эткинд А. Цветовой тест отношений // Общая психодиагностика: Основы психодиагностики, немедицинской психотерапии и психологического консультирования / Под ред. А.А. Бодалева и В.В. Столина. М.: МГУ, 1987. с. 224 227.
  11. И. Юнкеров В.И. Основы математико-статистического моделирования и применения вычислительной техники в научных исследованиях. СПб., 2000. - 267 с.
  12. Яньшин П.В. Введение в психосемантику цвета: Учеб:- метод. Пособие. - Самара: Изд-во СамГПУ, 2001. - 267 с.
  13. Яньшин П.В. Специфичность эмоциональной категоризации хроматических и геометрических признаков у детей дошкольного возраста. Психологический журнал, 2002. Т. 23. № 1.-е. 61-70.
  14. Birren F. Color preference as a clue to personality //Art psychotherapy. 1973. 1. p. 13-16.
  15. Birren F. Color psychology and color therapy: A factual study of the influence of color on human life. N.Y., cop. 1961.