Psychological and pedagogical problems in teaching primary school children

Vol. 18 Iss. 2 pp. 128135 | St. Petersburg State Institute of Psychology and Social Work | ISSN: 1993-8101

Abstract

The paper analyzes the main theoretical approaches to the concept of «learning» in the existing psychological and educational literature. The causes of development and dynamics of the diffi culties in teaching children of primary school age. Developed and scientifi cally validated system of psychological help to overcome the diffi culties in the education of children of primary school age.

Keywords

learning disabilities, learning diffi culties, failure, intellectual passivity, school disadaptation, pedagogical neglect, lack of readiness for school, the younger students

Citation

Citation — Harvard Notation

References

  1. Ананьев Б. Г. Формирование одаренности // Склонности и способности. — Л.: ЛГУ, 1962. — 205 с.
  2. Ананьев Б. Г. Психология педагогической оценки // Избр. психол. труды в 2-х т. — М.: Педагогика, 1980. — Т. 2. — С. 128–267.
  3. Большой психологический словарь / Сост. и общ. ред. Б. Г. Мещеряков, В. П. Зинченко. — СПб.: прайм-ЕВРОЗНАК, 2003. — 672 c.
  4. Выготский Л. С. Проблемы обучения и умственного развития в школьном возрасте // Избр. психологические ис-следования: Мышление и речь. — М.: АПН РСФСР, 1956. — 520 с.
  5. Диагностическая и коррекционная работа школьного психолога: сб. научн. трудов / НИИ общ. и пед. психол. — М.: АПН СССР, 1987. — С. 4–18.
  6. Диагностика школьной дезадаптации: Для школьных психологов и учителей начальных классов системы ком-пенсирующего обучения / Под ред. С. А. Беличевой, И. А. Коробейникова, Г. Ф. Кумариной. — М.: Редакционно-издательский центр Консорциума «Социальное здоровье России», 1995. — 128 с.
  7. Калмыкова З. И. Продуктивное мышление как основа обучаемости. — М.: Педагогика, 1981. — 200 с.
  8. Маркова А. К. Психология труда учителя. — М.: Просвещение, 1993. — 155 с.
  9. Менчинская Н. А. Проблемы учения и умственного развития школьника // Избр. психол. труды. — М.: Педаго-гика, 1989. — 218 с.
  10. Овчарова Р. В. Взаимодействие семьи, детского сада и школы в предупреждении педагогической запущенности детей. — М. — Архангельск: Родина Ломоносова, 1994. — 226 c.
  11. Орлова Л. В. Интеллектуально пассивные учащиеся // Вопросы психологии. — 1991. — No 6. — С. 45–49.
  12. Славина Л. С. О некоторых особенностях умственной работы неуспевающих учащихся // Советская педагоги-ка. — 1954. — No 1. — С. 97–101.
  13. Цетлин В. С. Неуспеваемость школьников и ее предупреждение. — М.: Педагогика, 1977. — 120 с.
  14. Шерьязданова Х. Т., Ермекбаева Л. К. Коррекционная тренинг-программа по устранению трудностей в обучении детей младшего школьного возраста: учебно-метод. пособие. — Алматы: Комплекс, 2005. — 171 с.