Values and criteria of social innovations

Vol. 13 Iss. 1 pp. 108115 | St. Petersburg State Institute of Psychology and Social Work | ISSN: 1993-8101

Abstract

Schwartz’s value inventory is compared to conceptual and-or fi gurative criteria of chromatism that has allowed to reveal reproduced principles of construction of models of intelligence and values. It is shown, that this reproducibility included both contrasts of creative values, and gender (socio-psychological) characteristics of men and women.

Keywords

values, information model, color concept, bilateral of creativity

Citation

Citation — Harvard Notation

References

  1. Ильин Е. П. Дифференциальная психофизиология мужчины и женщины. СПб, 2002. С. 185.
  2. Лебедева Н. М. Ценности и отношение к инновациям: межкультурные различия // Психологический журнал. 2009. Т. 30. № 6. С. 81–92.
  3. Лебедева Н. М., Ясин Е. Г. Культура и инновации // Форсайт. 2009. № 2(10). С. 16–26.
  4. Реут Д. В. Креативные структуры // Рефлексивные процессы и управление. М., 2001. С. 161–163.
  5. Серов Н. В. Размерностная онтология моделирования антропологических баз данных // НТИ. 2010. Сер. 2. № 1. С. 1–14.
  6. Серов Н. В. Хроматическая антропология интеллекта // Этнографическое обозрение. 2010. № 1. С. 83–99.
  7. Серов Н. В. Психология исторической культурологии. СПб, 2009. С. 7–35.
  8. Смотрова Т. Н., Гриценко В. В. Ценностные ориентации личности и склонность к нарушению социальных норм // Психологический журнал. 2009. Т. 30. № 6. С. 3–16.
  9. Спрингер С., Дейч Г. Левый мозг, правый, мозг. М., 1983. С. 146.
  10. Уилбер К. Око духа. М., 2002. С. 246–248.
  11. Фридан Б. Загадка женственности. М., 1993. С. 387.
  12. Фромм Э. Анатомия человеческой деструктивности. М., 1994.
  13. Bilsky W. A estrutura de valores: sua estabilidade para além de instrumentos, teorias, idade e culturas // Revista de Administração Mackenzie. 2009. V.10. № 3. P. 13–33.
  14. Dollinger S. J., Burke Ph. A., Gump N. W. Creativity and Values // Creativity Research Journ. 2007. V. 19. № 2–3. P. 91–103.
  15. Eagly A. H., Beall A. E., Sternberg R. J. The psychology of gender. N.Y., 2004.
  16. Hein H. The Role of Feminist Aesthetics in Feminist Theory // J. of Aesthetics and Art Criticism. 1990. № 4. Р. 282–285.
  17. Schwartz S. H., Bilsky W. Toward a universal psychological structure of human values // Journal of Personality and Social Psychology. 1987. V. 53. № 3. P. 550–562.
  18. Schwartz S. H., Rubel T. Sex differences in value priorities: Cross-cultural and multi-method studies // Journ. of Personality and Social Psychology. 2005. V. 89. P. 1010–1028.
  19. Schwartz S. H. Les valeurs de base de la personne: Theorie, mesures et applications // Revue française de sociologie, 2006. V. 42. P. 249–288.
  20. Schwartz’s Value Inventory. http://www.changingminds.org/explanations/values/schwartz_inventory.htm