Young and pre-school children ≪self-image≫ formation in the process of socialization

Vol. 16 Iss. 1 pp. 140144 | St. Petersburg State Institute of Psychology and Social Work | ISSN: 1993-8101

Abstract

The paper deals with the formation, changes, content of individual consciousness, self-image of preschool children in the course of psychological and personal development.

Keywords

the preschool child, an image «self», consciousness, the person, a self-appraisal, social experience

Citation

Citation — Harvard Notation

References

  1. Божович Л. И. Личность и ее формирование в детском возрасте. — СПб., 2008. — 400 с.
  2. Венгер А. Л. Психологические особенности шестилетних детей. — М., 1995. — 210 с.
  3. Выготский Л. С. Педагогическая психология. — М., 1991. — 480 с.
  4. Ермолова Т. В., Комогорцева И. С. Временной аспект образа себя у старших дошкольников // Вопросы психологии. — 1995. — № 2. — С. 47–48.
  5. Кон И. С. Открытие «Я». — М.: Политическая литература, 1978. — 698 с.
  6. Лисина М. И. Проблемы онтогенеза общения. — М., 1996. — 267 с.
  7. Межличностные отношения от рождения до семи лет / Под ред. Е. О. Смирновой. — М.: Воронеж, 2001. — 236 с.
  8. Молотова Н. Ю. Формирование социальной уверенности как компонента образа «Я» у детей старшего дошкольного возраста: дисс. … канд. психол. наук. — М., 2004. — 300 с.
  9. Общение и его влияние на развитие психики дошкольников / Под ред. А.Е.Запорожца, М.И.Лисиной. — М, 1994. — 358 с.
  10. Рубинштейн С. Л. Проблема общей психологии. — М. Педагогика, 1996. — 478 с.
  11. Фельдштейн Д. И. Глубинные изменения современного детства и обусловленная или актуализация психолого-педагогических проблем развития образования. Сборник материалов 1-ой Всероссийской научно-практической конференции. — М., 2010. — 315 с.