Age-specific features of development of schoolchildren’s social intelligence

Vol. 15 Iss. 1 pp. 7481 | St. Petersburg State Institute of Psychology and Social Work | ISSN: 1993-8101

Abstract

The author analyses the results of the research of schoolchildren social intelligence development. There is a positive dynamics from the 1st till the 4th grade but with the beginning of adolescent crisis destructive changes in social intelligence have been revealed.

Keywords

social intelligence, conception thinking, schoolchildren, adolescent crisis

Citation

Citation — Harvard Notation

References

  1. Гоулман Д. Эмоциональный интеллект. — М.: АСТ, 2008. — 478 с.
  2. Михайлова Е. С. Социальный интеллект. Концепции, модели, диагностика. — СПб.: СПбГУ, 2007. — 265 с.
  3. Социальный интеллект. Теория, измерение, исследования / Под ред. Д. В. Люсина, Д. В. Ушакова. — М.: ИП РАН, 2004. — 176 с.
  4. Стернберг Дж. Практический интеллект. — СПб.: Питер, 2002. — 265 с.
  5. Ясюкова Л. А. Прогноз и профилактика проблем обучения в 3-6 классах. — СПб.: ИМАТОН, 2001. — 184 с.
  6. Ясюкова Л. А. Влияние интеллектуального развития на становление эмоционально-коммуникативной сферы личности старшеклассников // Ученые записки Санкт-Петербургского государственного института психологии и социальной работы. — СПб.: СПбГИПСР, 2009. — Вып. 2. — Том 12. — С. 50–57.
  7. Ясюкова Л. А., Белавина О. В. Роль интеллектуальных способностей в становлении личности подростка // Вестник РГНФ. — 2010. — № 3. — С. 150–164.