Features of social intelligence development in junior school children

Vol. 19 Iss. 1 pp. 7480 | St. Petersburg State Institute of Psychology and Social Work | ISSN: 1993-8101

Abstract

Based on the empirical longitudinal research the age-specifi c features of social intelligence dynamic are revealed and described. From the 1st to the 4th grade the positive dynamic is observed. However, the beginning of adolescent crisis is accompanied with destructive changes in social intelligence. Further possibilities for social intelligence development in adolescents are associated with the formation of conceptual thinking.

Keywords

social intelligence, conceptual thinking, longitudinal research, junior school children, adolescents, adolescent crisis

Citation

Citation — Harvard Notation

References

  1. Гоулман Д. Эмоциональный интеллект. — М.: АСТ, 2008. — 478 с.
  2. Михайлова Е. С. Социальный интеллект. Концепции, модели, диагностика. — СПб.: СПбГУ, 2007. — 266 с.
  3. Социальный интеллект. Теория, измерение, исследования / под ред. Д. В. Люсина, Д. В. Ушакова. — М.: ИП РАН, 2004. — 176 с.
  4. Ясюкова Л. А. Связь типа социального интеллекта с уровнем толерантности подростков // «Ананьевские чте-ния-2007». — СПб., 2007. — С. 378–380.
  5. Ясюкова Л. А. Особенности социального интеллекта подростков // Мат. IV Всероссийского съезда Российского психологического общества в 3 т. — М.-Ростов-на-Дону, 2007. — Т. 3. — С. 397.
  6. Ясюкова Л. А. Особенности формирования социального интеллекта одаренных подростков // Ученые записки СПбГИПСР. — 2008. — No 2 (10). — С. 48 –53.
  7. Ясюкова Л. А. Влияние интеллектуального развития на становление эмоционально-коммуникативной сферы личности старшеклассников // Ученые записки СПбГИПСР. — 2009. — No 2 (12). — С. 50–57