Algorithm for determining the types of professional activity styles
19 Iss. 1 pp. 117–120 | St. Petersburg State Institute of Psychology and Social Work | ISSN: 1993-8101
Vol. Abstract
The paper presents a psychometric tool for systematic study of professional activity — Professional Activity Questionnaire (PAQ), based on the confi rmed hypothetical structure of professional activity developed by author. Components of its school are revealed. Three procedures were applied to determine the reliability of PAQ and fi ve procedures to identify its validity.
Keywords
professional activity, structural and dynamic system, psychognosis, questionnaire, scaling, youth
Citation
Musina V. Algoritm opredeleniya tipov stilej professional'noj aktivnosti [Algorithm for determining the types of professional activity styles]. Uchenyye zapiski Sankt-Peterburgskogo gosudarstvennogo instituta psikhologii i sotsialnoy raboty — Scientifc Notes Journal of St. Petersburg State Institute of Psychology and Social Work, 2013, 19, 1, pp. 117–120 (in Russian)
Citation — Harvard Notation
Musina, V.P. (2013), "Algorithm for determining the types of professional activity styles", Uchenyye zapiski Sankt-Peterburgskogo gosudarstvennogo instituta psikhologii i sotsialnoy raboty, vol. 19, no. 1, pp. 117–120
References
- Абульханова-Славская К. А. Проблемы активности личности // Социально-психологические и нравственные аспекты изучения личности. — М.: Наука, 1988. — С. 5 –27.
- Альтшуллер Г. С. Творчество как точная наука. Теория решения изобретательских задач. — М.: Советское радио, 1979.
- Аптер М. Дж. Теория реверсивности и человеческая активность // Вопросы психологии. — 1987. — No 1. — С. 162–199.
- Волочков А. А., Вяткин Б. А. Индивидуальный стиль учебной активности в младшем школьном возрасте //Вопросы психологии. — 1999. — No 5. — М.: Наука. — С. 10 –21.
- Дорфман Л. Я. Метаиндивидуальный мир: методологические и теоретические проблемы. — М.: Смысл, 1993.
- Мерлин B. C. Очерк интегрального исследования индивидуальности. — М.: Педагогика, 1986.
- Панфёров В. Н. К вопросу о качестве образования // Вести СЗО РАО. — 2005. — Вып. 9. — С. 44–48.
- Петровский В. А. Психология неадаптивной активности. — М.: Наука, 1992.
- Шаповаленко И. В. Возрастная психология. — М.: Гардики, 2007.
- Щукин М. Р. Проблемы индивидуального стиля в современной психологии // Интегральное исследование индивидуальности: Стиль деятельности и общения. — Пермь: Изд-во Пермского гос. пед. инс-та, 1992. — С. 15 –17.