Indicators of higher mental functions development in 6 –7 years old children and its relation to the level of motivation training
19 Iss. 1 pp. 91–96 | St. Petersburg State Institute of Psychology and Social Work | ISSN: 1993-8101
Vol. Abstract
The article considers the issues of higher mental functions development in 6 –7 year old children enrolling to school, relations to the level of motivation in the fi rst stages of schooling. Likewise the results of correctional work with students who have poor performance in development of auditory memory are analyzed.
Keywords
higher mental functions, senior preschool students, correction
Citation
Kulganov V., Mitiaeva L. Pokazateli razvitiya vysshikh psikhicheskikh funkcij detej 6 –7 let i ikh svyaz' s urovnem motivacii obucheniya [Indicators of higher mental functions development in 6 –7 years old children and its relation to the level of motivation training]. Uchenyye zapiski Sankt-Peterburgskogo gosudarstvennogo instituta psikhologii i sotsialnoy raboty — Scientifc Notes Journal of St. Petersburg State Institute of Psychology and Social Work, 2013, 19, 1, pp. 91–96 (in Russian)
Citation — Harvard Notation
Kulganov, V.A. and Mityaeva, L.V. (2013), "Indicators of higher mental functions development in 6 –7 years old children and its relation to the level of motivation training", Uchenyye zapiski Sankt-Peterburgskogo gosudarstvennogo instituta psikhologii i sotsialnoy raboty, vol. 19, no. 1, pp. 91–96
References
- Айзман Р. И., Айзман Л. К, Жарова Г. Н и др. Подготовка ребенка к школе. — М., 1991.– 200 с.
- Божович Л. И. Личность и ее формирование в детском возрасте. — М.: Просвещение, 1968. — 464 с.
- Выготский Л. С. Развитие высших психических функций. — М.: Педагогика, 1960. — 368 с.
- Запорожец А. В. Подготовка детей к школе. Основы дошкольной педагогики / под ред. А. В. Запорожца, Г. А. Мар-ковой. — М.: Просвещение, 2005. — 980 с.
- Кулагина И. Ю. Возрастная психология. Развитие ребенка от рождения до 17 лет. — М., 1997. — 176 с.6
- Маркова А. К. и др. Формирование мотивации учения. Книга для учителя. — М.: Просвещение, 1990. — 96 с.
- Леонтьев А. Н. К теории развития психики ребенка: Психологические основы дошкольной игры // А. Н. Леонтьев. Избранные психологические произведения. — Т. 1. — М., 1983. — 392 с.
- Мухина В. С. Возрастная психология: феноменология развития, детство, отрочество: учебник для студ. вузов. — 4-е изд., стереотип. — М.: Издательский центр «Академия», 1999. — 456 с.
- Мухина В. С. Детская психология / под ред. Л. А. Венгера. — М.: Просвещение, 1985. — 272 с.
- Общая психология: учеб. для студентов пед. ин-тов / под ред. А. В. Петровского. 2-е изд., доп. и перераб. — М., 1976. — 479 с.
- Обухова Л. Ф. Возрастная психология: учебник. 4-е изд. — М.: Педагогическое общество России, 2004. — 442 с.
- Прихожан А. М. Тревожность у детей и подростков: психологическая природа и возрастная динамика. — М.- Воронеж, 2000. — 304 с.
- Рогов Е. И. Настольная книга практического психолога в образовании. — М., 1995. — 167 с.
- Урунтаева Г. А., Афонькина Ю. А. Практикум по дошкольной психологии: пособие для студентов высш. и сред. пед. учеб. заведений. — 2-е изд., стереотип. — М.: Издательский центр «Академия», 2000. — 336 с.
- Черемошкина Л. В. Развитие памяти детей. — Ярославль, 1997. — 240 с.