Psychological and pedagogical aspects of conflicts in a higher school

Vol. 11 Iss. 1 pp. 3639 | St. Petersburg State Institute of Psychology and Social Work | ISSN: 1993-8101

Abstract

The article is devoted to psychological and pedagogical aspects o f conflict interaction in higher school. The author describes social and personal conflict factors and gives the empirical research results o f personality characteristics o f conflict students.

Keywords

pedagogical conflict, personal conflict factors, conflict resolution, personality characteristics, character accentuations, conflict in higher school

Citation

Citation — Harvard Notation

References

  1. Анцупов А.Я., Леонов Н.И. и др. Хрестоматия по конфликтологии. М., 2004.
  2. Баныкина С. В. Педагогическая конфликтология: состояние, проблемы исследования и перспективы развития /Современная конфликтология в контексте культуры мира. М., 2001, с.373-394.
  3. Битянова М.Р. Организация психологической работы в школе. М , Генезис, 2002.
  4. Бордовская Н.В. Гуманитарные технологии в вузовской образовательной практике: теория и методология проектирования: Уч. пособие. СПб.: ООО «Книжный дом», 2007.
  5. Гришина Н.В. Психология конфликта. СПб., Питер, 2000.
  6. Дьяченко М.И., Кандыбович Л.А. Психология высшей школы. - Минск, 2006.
  7. Журавлев В. И. Основы педагогической конфликтологии. М.: Рос. педагогическое агентство “Москва”, 1995.
  8. Личко А. Е. Типы акцентуаций характера и психопатий у подростков. М.: Апрель-пресс, Эксмо-пресс, 1999.
  9. Практикум по возрастной психологии: Учеб, пособие /Под ред. Л.А.Головей, Е.Ф. Рыбалко. - СПб, Речь, 2002.
  10. Рыбакова М. М. Конфликты и взаимодействие в педагогическом процессе. М.: Просвещение, 1991.