Psychological and pedagogical problems in teaching primary school children
18 Iss. 2 pp. 128–135 | St. Petersburg State Institute of Psychology and Social Work | ISSN: 1993-8101
Vol. Abstract
The paper analyzes the main theoretical approaches to the concept of «learning» in the existing psychological and educational literature. The causes of development and dynamics of the diffi culties in teaching children of primary school age. Developed and scientifi cally validated system of psychological help to overcome the diffi culties in the education of children of primary school age.
Keywords
learning disabilities, learning diffi culties, failure, intellectual passivity, school disadaptation, pedagogical neglect, lack of readiness for school, the younger students
Citation
Yermekbayeva L. Psikhologo-pedagogicheskie problemy v obuchenii detej mladshego shkol'nogo vozrasta [Psychological and pedagogical problems in teaching primary school children]. Uchenyye zapiski Sankt-Peterburgskogo gosudarstvennogo instituta psikhologii i sotsialnoy raboty — Scientifc Notes Journal of St. Petersburg State Institute of Psychology and Social Work, 2013, 18, 2, pp. 128–135 (in Russian)
Citation — Harvard Notation
Ermekbaeva, L.K. (2013), "Psychological and pedagogical problems in teaching primary school children", Uchenyye zapiski Sankt-Peterburgskogo gosudarstvennogo instituta psikhologii i sotsialnoy raboty, vol. 18, no. 2, pp. 128–135
References
- Ананьев Б. Г. Формирование одаренности // Склонности и способности. — Л.: ЛГУ, 1962. — 205 с.
- Ананьев Б. Г. Психология педагогической оценки // Избр. психол. труды в 2-х т. — М.: Педагогика, 1980. — Т. 2. — С. 128–267.
- Большой психологический словарь / Сост. и общ. ред. Б. Г. Мещеряков, В. П. Зинченко. — СПб.: прайм-ЕВРОЗНАК, 2003. — 672 c.
- Выготский Л. С. Проблемы обучения и умственного развития в школьном возрасте // Избр. психологические ис-следования: Мышление и речь. — М.: АПН РСФСР, 1956. — 520 с.
- Диагностическая и коррекционная работа школьного психолога: сб. научн. трудов / НИИ общ. и пед. психол. — М.: АПН СССР, 1987. — С. 4–18.
- Диагностика школьной дезадаптации: Для школьных психологов и учителей начальных классов системы ком-пенсирующего обучения / Под ред. С. А. Беличевой, И. А. Коробейникова, Г. Ф. Кумариной. — М.: Редакционно-издательский центр Консорциума «Социальное здоровье России», 1995. — 128 с.
- Калмыкова З. И. Продуктивное мышление как основа обучаемости. — М.: Педагогика, 1981. — 200 с.
- Маркова А. К. Психология труда учителя. — М.: Просвещение, 1993. — 155 с.
- Менчинская Н. А. Проблемы учения и умственного развития школьника // Избр. психол. труды. — М.: Педаго-гика, 1989. — 218 с.
- Овчарова Р. В. Взаимодействие семьи, детского сада и школы в предупреждении педагогической запущенности детей. — М. — Архангельск: Родина Ломоносова, 1994. — 226 c.
- Орлова Л. В. Интеллектуально пассивные учащиеся // Вопросы психологии. — 1991. — No 6. — С. 45–49.
- Славина Л. С. О некоторых особенностях умственной работы неуспевающих учащихся // Советская педагоги-ка. — 1954. — No 1. — С. 97–101.
- Цетлин В. С. Неуспеваемость школьников и ее предупреждение. — М.: Педагогика, 1977. — 120 с.
- Шерьязданова Х. Т., Ермекбаева Л. К. Коррекционная тренинг-программа по устранению трудностей в обучении детей младшего школьного возраста: учебно-метод. пособие. — Алматы: Комплекс, 2005. — 171 с.