Social and psychological adaptation of teachers of higher education institutions in a context of personal innovative orientation

Vol. 19 Iss. 1 pp. 112116 | St. Petersburg State Institute of Psychology and Social Work | ISSN: 1993-8101

Abstract

This article discusses the importance of innovative activity among teachers of modern higher education institutions (HEIs), specifi cally the individual response to the inevitable changes in the professional sphere and, consequently, the emergence of communicative innovation in teachers’ activities. A comparative analysis is given to characteristics of personal innovative orientation among teachers of HEIs, empathic abilities, life orientations, shows of aggression and proneness to confl ict, depending on the level of professional social and psychological adaptation

Keywords

innovation, professional social and psychological adaptation, teachers’ activities, responses to changes, personal innovative orientation, comparative analysis of personal characteristics

Citation

Citation — Harvard Notation

References

  1. Ильина Н. А. Отношение к нововведениям в производственном коллективе: автореф. дис. ... канд. психол. наук. — Л., 1985. — 32 с.
  2. Лаврентьев Г. В., Лаврентьева Н. Б. Педагогическая компетентность преподавателя как условие внедрения об-разовательных инноваций // Вестник алтайской науки. — 2000. — No 1. — С. 2–5.
  3. Пригожий А. И. Нововведения: стимулы и препятствия (социальные аспекты инноватики). М.: Политиздат, 1989. — 270 с.
  4. Свенцицкий А. Л. Социальная психология управления. — Л.: Изд-во ЛГУ, 1986. — 176 с.
  5. Советова О. С. Инновативные диспозиции личности, их взаимосвязь и влияние на отношение к социальным из-менениям: дис. ... канд. психол. наук. — СПб., 1991. — 188 с.