Teenagers’ health as a psychological and social category

Vol. 16 Iss. 2 pp. 8287 | St. Petersburg State Institute of Psychology and Social Work | ISSN: 1993-8101

Abstract

The paper presents the basic directions of adolescents health studying. It is shown that the problems concerning the analysis of the relations of medical, psychosocial, psychological and psycho-physiological components that determine the health of adolescents and the formation of their value orientation toward a healthy lifestyle are still insuffi ciently studied.

Keywords

teenager, health, psychosocial work

Citation

Citation — Harvard Notation

References

  1. Агаджанян Н. А., Ступаков Г. П., Ушаков И. Б., Полунин И. Н., Зуев В. Г. Экология, здоровье, качество жизни. Москва–Астрахань, 1996. — 260 с.
  2. Ананьев В. А. Психология здоровья. Книга 1: Концептуальные основы психологии здоровья. — СПб.: Речь, 2006. — 384 с.
  3. Ананьев В. А. Практикум по психологии здоровья. Методическое пособие по первичной специфической и неспецифической профилактике. — СПб.: Речь, 2007. — 320 с.
  4. Апанасенко Г. Л. Индивидуальное здоровье: сущность, механизмы, проявления. // Гигиена и санитария. — 2004. — № 1. — С. 60 – 63.
  5. Васильева О. С., Филатов Ф. Р. Психология здоровья человека: эталоны, представления, установки. — М.: Академия, 2001. — 352 с.
  6. Гурвич И. Н. Социальная психология здоровья. — СПб., 2002. — 225 с.
  7. Никифоров Г. С. Психология здоровья: учеб. пособие. — СПб., 2002. — 186 с.
  8. Психология здоровья: учебник / Под ред. Г. С. Никифорова. — СПб., 2003. — 607 с.
  9. Психология профессионального здоровья: учеб. пособие / Под ред. проф. Г.С.Никифорова. — СПб., 2006. — 480 с.
  10. Секач М. Ф. Психология здоровья: учеб. пособие для высшей школы. Изд. 2-е. — М., 2005. — 182 с.
  11. Слободчиков В. И., Шувалов А. В. Антропологический подход к решению проблемы психологического здоровья детей // Вопросы психол. — 2001. — № 4. — С. 91–105.
  12. Смирнов Н. К. Здоровьесберегающие образовательные технологии и психология здоровья в школе. — М., 2005. — 320 с.
  13. Соловьева Н. И. Концепция здоровьесберегающей технологии в образовании и основы организационно-методические подходы ее реализации // ЭКО. — 2004. — № 17. — С 23–28.
  14. Трещева О. Л. К вопросу системного обоснования индивидуального здоровья и его компонентов // Здоровье и образование: Материалы Междунар. конгресса валеологов. — СПб.,1999. — С. 176–177.
  15. Холодков Е. И. Диагностика психологии здоровья. — М., 2006. — 183 с.