The problem of «Ego concept» in psycho-pedagogical studies

Vol. 13 Iss. 1 pp. 123128 | St. Petersburg State Institute of Psychology and Social Work | ISSN: 1993-8101

Abstract

Basing upon the study of researches conducted by eminent foreign (P. James, K. Rogers, G. Olport, P. Burns, G. Mead) and Russian psychologists (L. Vygotsky, S. Rubinstein, I. Kon, A. Platonov, V. Stolin) the author stresses the importance of the teacher’s ego image in gaining positive social experience by pre-school children.

Keywords

«Я-концепция», «Я-образ», саморазвитие, самосознание, самооценка, воспитание, саморазвитие, социальный опыт, ребенок, педагог, индивид

Citation

Citation — Harvard Notation

References

  1. Берн Э. Трансакциональный анализ психотерапии. СПб.: Братство, 1992.
  2. Бернс Р. Развитие Я-концепции и воспитание. М.: Прогресс, 1986.
  3. Выготский Л. С. Сборник сочинений в 6 тт. Т. 2. Вопросы общей психологии // Главный редактор А. В. Запорожец, М.: Педагогика, 1982.
  4. Гинецинский В. И. Антропологика индивидуализации: Учебное пособие. СПб.: СПбГУ, 2006.
  5. Еникеев М. И. Психологический энциклопедический словарь. М., 2006.
  6. Коломенский Я. Л., Белоус А. М. и др. Детская психология. Минск, 1998.
  7. Кон И. С. Этнография детства. М., 1988.
  8. Кон И. С. Социология личности. М.: Политиздат, 1967.
  9. Красная Е. В. Взаимосвязь информационной и функциональной структур деятельности воспитателей детских садов на разных этапах профессионализации. СПб., 1995.
  10. Лисина Н. И., Сильвестру А. И. Психология самопознания у дошкольников. Кишинев, 1973.
  11. Рубинштейн С. Л. Проблемы общей психологии. М.: Педагогика, 1976.
  12. Столин В. В. Психодиагностика самосознания //Общая психодиагностика. М: МГУ, 1987.
  13. Ситников В. Н. Психология образа ребенка. СПб., 2001.