What students want: results of sociological study

Vol. 11 Iss. 1 pp. 6671 | St. Petersburg State Institute of Psychology and Social Work | ISSN: 1993-8101

Abstract

The paper is devoted to the results of sociological study carried on in St. Petersburg state institute for psychology and social work in 2008-2009. The students' attitude to studies, students ’ ideas of the relation of their education to their carriers andfuture living standards, students 'estimates of their chances to achieve higher level of professional competence and material well-being were studied. Using questioning results and content analysis o f the filled questionnaires aspects of the education which are most attractable fo r the students were determined. The finding can be interesting for lecturers as well as for specialists composing the syllabuses.

 

Keywords

motivation fo r the university education, orientation to the new knowledge acquiring, students ’ intellectual curiosity, attendance at lectures, attitude to cheating and plagiarism

Citation

Citation — Harvard Notation

References

  1. Блинов А.О. Социальный портрет современного студента и установки в сфере профессионального образования //Развитие систем высшего образования в обществе знания: тенденции, перспективы, прогнозы. Тезисы I международной научно-практической социологической конференции. Москва, 21 декабря 2006 г., с. 23-27.
  2. Крутий И.А., Фурсов К.С. Профили потенциальных потребителей образовательных услуг // Развитие систем высшего образования в обществе знания. Сборник материалов. М.,2006, с. 51-60.
  3. Новикова И.А., Станина Ю.М. Соотношение индивидуально-типических особенностей любознательности и успешности обучения студентов // Труды СГУ, вып. 99, М., 2006, с. 110-120.
  4. Радаев В.В., Чириков И.С. Отношение студентов и преподавателей к наказаниям за плагиат и списывание // Университетские инновации: опыт Высшей школы экономики / под ред. Кузьминова Я.И. М., 2007, с. 213-223.
  5. Magnus J.R., Polterovich V.M., Danilov D.L., Savvateev A.V Tolerance of Cheating: An Analysis Across Countries // Journal of Economic Education, Spring 2002, p. 125-135.