Human activity as a problem of psychological science
15 Iss. 1 pp. 146–151 | St. Petersburg State Institute of Psychology and Social Work | ISSN: 1993-8101
Vol. Abstract
The article deals with the problem of external determination of a person caused by his or her social nature. The analysis of the psychological concepts of «activity» and «human activity» shows that by using them the problem cannot be solved. As a possible theoretical way of solving the problem the author offers the psychological concept of «human subject action» which should be correlated with the philosophical category of «human subject action».
Keywords
activity, human activity, human subject action, social nature, creative dialogue
Citation
Ageyev V. Deyatel'nost' kak problema psikhologicheskoj nauki [Human activity as a problem of psychological science]. Uchenyye zapiski Sankt-Peterburgskogo gosudarstvennogo instituta psikhologii i sotsialnoy raboty — Scientifc Notes Journal of St. Petersburg State Institute of Psychology and Social Work, 2011, 15, 1, pp. 146–151 (in Russian)
Citation — Harvard Notation
Ageev, V.V. (2011), "Human activity as a problem of psychological science", Uchenyye zapiski Sankt-Peterburgskogo gosudarstvennogo instituta psikhologii i sotsialnoy raboty, vol. 15, no. 1, pp. 146–151
References
- Агеев В. В. Психолого-педагогические основы саморазвития человека. — Алматы, 2011. — 438 с.
- Анохин П. К. Очерки по физиологии функциональных систем. — М.: Медицина, 1975. — 448 с.
- Арсеньев А. С. Размышления о работе С. Л. Рубинштейна «Человек и Мир» // Вопросы философии. — 1993. — № 5. — С. 130–160.
- Батищев Г. С. Введение в диалектику творчества. — СПб.: Изд-во РХГИ, 1997. — 324 с.
- Бернштейн Н. А. Физиология движений и активность. — М.: Наука, 1990. — 496 с.
- Гальперин П. Я. Введение в психологию: учебное пособие для вузов. — Изд. 3-е. — М.: Книжный дом «Университет», 2000. — 336 с.
- Гиппенрейтер Ю. Б. Введение в общую психологию: Курс лекций. — М.: АСТРЕЛЬ, 2008. — 352 с.
- Леонтьев А. Н. Становление психологии деятельности: Ранние работы / Под ред. А. А. Леонтьева, Д. А. Леонтьева, Е. Е. Соколовой. — М.: Смысл, 2003. — 439 с.
- Маклаков А. Г. Общая психология. — СПб.: Питер, 2001. — 592 с.
- Петренко В. Ф. Основы психосемантики. — Изд. 3-е. — М.: Эксмо, 2010. — 480 с.
- Петровский А. В., Ярошевский М. Г. Теоретическая психология: учеб. пособие для студ. психол. фак. выс. учеб. заведений. — М.: Академия, 2003. — 496 с.
- Психологическая теория деятельности: вчера, сегодня, завтра. — М.: Смысл, 2006. — 389 с.
- Психология: учебник для гуманитарных вузов / Под общ. ред. В. Н. Дружинина. — СПб.: Питер, 2001. — 656 с.
- Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии. — СПб.: Питер, 2002. — 720 с.
- Старовойтенко Е. Б. Современная психология: формы интеллектуальной жизни. — М.: Академический проект, 2001. — 544 с.
- Столяренко Л. Д. Основы психологии. — Изд. 5-е, перераб. и доп. — Ростов н/Д: Феникс, 2002. — 672 с.
- Традиции и перспективы деятельностного подхода в психологии: школа А. Н. Леонтьева / Под ред. А. Е. Войскунского, А. Н. Ждан, О. К. Тихомирова. — М.: Смысл, 1999. — 429 с.
- Хайкин В. Л. Активность (характеристики и развитие). — М.: Московский психолого-социальный институт; Воронеж: МОДЭК, 2000. — 448 с.
- Valentin Ageyev. Creative education as a way of the organization of self-development. Manuscript. LAP Lambert Academic Publishing. — Germany, Saarbrucken, 2010. — 453 p.