Sociological approach to higher education development in the conditions of market economy
14 Iss. 2 pp. 104–108 | St. Petersburg State Institute of Psychology and Social Work | ISSN: 1993-8101
Vol. Abstract
The reasons for dropping out in higher educational institutions are analyzed in the article. The author uses the empirical data of the Russian and foreign sociologists, analyzes the theory of an exchange of Gary Bekker. According to the author it may become necessary to introduce tests for suitability to study.
Keywords
exchange theory, time spent on education, dropping out, formalized and ritualized form of educational process, directed and undirected messages of the teacher
Citation
Semenkov V. Sociologicheskij vzglyad na razvitie vysshego obrazovaniya v usloviyakh rynochnoj e'konomiki [Sociological approach to higher education development in the conditions of market economy]. Uchenyye zapiski Sankt-Peterburgskogo gosudarstvennogo instituta psikhologii i sotsialnoy raboty — Scientifc Notes Journal of St. Petersburg State Institute of Psychology and Social Work, 2010, 14, 2, pp. 104–108 (in Russian)
Citation — Harvard Notation
Semenkov, V.E. (2010), "Sociological approach to higher education development in the conditions of market economy", Uchenyye zapiski Sankt-Peterburgskogo gosudarstvennogo instituta psikhologii i sotsialnoy raboty, vol. 14, no. 2, pp. 104–108
References
- Беккер Г. Что такое человеческий капитал? // Вестник Санкт-Петербургского государственного университета. Серия 5. — Экономика. — 1992. — № 1.
- Богословская О. Мотивация получения высшего образования в контексте выбора профессии // Высшее образование в России. — 2006. — № 5. — С. 44–47.
- Бойко Л. И. Трансформация функций высшего образования и социальные позиции студенчества // СОЦИС. — 2002. — №3. — С. 81.
- Гувер Э. Студенты занимаются вполовину меньше, чем полагают преподаватели // Социология образования. Дайджест зарубежной и российской прессы. — 2005. — № 4. — С. 22–23.
- МакЛеод Д. Студенты выбирают университет за клубы и пивные // Социология образования. Дайджест зарубежной и российской прессы. — 2005. — № 3. — С. 36.
- Пенн М., Кинни З. Микротенденции. Маленькие тенденции, приводящие к большим переменам. — М.: АСТ: АСТ МОСКВА, 2009. — С. 422–423.
- Рощин С. От учебы к работе: трудности перехода // Отечественные записки. — 2006. — № 3.
- Сэндлер Т. Экономические концепции для общественных наук. — М.: Весь мир, 2006.
- Форрат Н. Преподавание в вузе: профессиональные стратегии молодых ученых. // Профессии. doc. Социальные трансформации профессионализма: взгляды снаружи, взгляды изнутри / Под ред. Е. Ярской-Смирновой, П. Романова. — М.: Вариант, ЦСПГИ, 2007. — С. 285.