Young and pre-school children ≪self-image≫ formation in the process of socialization
16 Iss. 1 pp. 140–144 | St. Petersburg State Institute of Psychology and Social Work | ISSN: 1993-8101
Vol. Abstract
The paper deals with the formation, changes, content of individual consciousness, self-image of preschool children in the course of psychological and personal development.
Keywords
the preschool child, an image «self», consciousness, the person, a self-appraisal, social experience
Citation
Korotenkova R. Formirovanie ≪YA-obraza≫ u detej rannego i doshkol'nogo vozrasta v processe socializacii [Young and pre-school children ≪self-image≫ formation in the process of socialization]. Uchenyye zapiski Sankt-Peterburgskogo gosudarstvennogo instituta psikhologii i sotsialnoy raboty — Scientifc Notes Journal of St. Petersburg State Institute of Psychology and Social Work, 2011, 16, 1, pp. 140–144 (in Russian)
Citation — Harvard Notation
Korotenkova, R.G. (2011), "Young and pre-school children ≪self-image≫ formation in the process of socialization", Uchenyye zapiski Sankt-Peterburgskogo gosudarstvennogo instituta psikhologii i sotsialnoy raboty, vol. 16, no. 1, pp. 140–144
References
- Божович Л. И. Личность и ее формирование в детском возрасте. — СПб., 2008. — 400 с.
- Венгер А. Л. Психологические особенности шестилетних детей. — М., 1995. — 210 с.
- Выготский Л. С. Педагогическая психология. — М., 1991. — 480 с.
- Ермолова Т. В., Комогорцева И. С. Временной аспект образа себя у старших дошкольников // Вопросы психологии. — 1995. — № 2. — С. 47–48.
- Кон И. С. Открытие «Я». — М.: Политическая литература, 1978. — 698 с.
- Лисина М. И. Проблемы онтогенеза общения. — М., 1996. — 267 с.
- Межличностные отношения от рождения до семи лет / Под ред. Е. О. Смирновой. — М.: Воронеж, 2001. — 236 с.
- Молотова Н. Ю. Формирование социальной уверенности как компонента образа «Я» у детей старшего дошкольного возраста: дисс. … канд. психол. наук. — М., 2004. — 300 с.
- Общение и его влияние на развитие психики дошкольников / Под ред. А.Е.Запорожца, М.И.Лисиной. — М, 1994. — 358 с.
- Рубинштейн С. Л. Проблема общей психологии. — М. Педагогика, 1996. — 478 с.
- Фельдштейн Д. И. Глубинные изменения современного детства и обусловленная или актуализация психолого-педагогических проблем развития образования. Сборник материалов 1-ой Всероссийской научно-практической конференции. — М., 2010. — 315 с.