Meaning as means of the organization of self-development

Vol. 13 Iss. 1 pp. 134139 | St. Petersburg State Institute of Psychology and Social Work | ISSN: 1993-8101

Abstract

As the base mechanism individual (ontogenesis) developments imitation, as a rule, is considered. But it has appeared, that ability to imitation has the «age» borders and the limits set so-called «a zone of the nearest development». Therefore there is a necessity to describe mechanisms of «shift of thresholds of imitation». As the mechanism providing «shift of thresholds of imitation», is offered to consider a creative refl exion. Unlike imitation, she allows to generate to (make) value which represent itself as psychological means of overcoming of thresholds of imitation.

Keywords

self-development, origin, meaning, mediation, imitation, production, mechanism of development, cognitive dialog, creative dialog, consciousness, cognitive refl exion, creative, refl exion

Citation

Citation — Harvard Notation

References

  1. Агеев В. В. Психология неадаптивного образования. Алматы: КазАТиСО, 2005. 423 с.
  2. Агеев В. В. Теоретические основания психологии саморазвития. Алматы: КазАТиСО, 2008. 310 с.
  3. Батищев Г. С. Введение в диалектику творчества. СПб., 1997.
  4. Выготский Л. С. Собрание сочинений: в 6-ти тт. Т. 3. Проблемы развития психики / История развития высших психических функций. Под ред. А. М. Матюшкина. М.: Педагогика, 1983. 368 с.
  5. Выготский Л. С. Собрание сочинений: в 6-ти тт. Т. 2. Проблоемы общей психологии / Мышление и речь. Под ред. В. В. Давыдова. М.: Педагогика, 1982. 594 с.
  6. Дворецкий И. Х. Латинско-русский словарь. Около 50 000 слов. Изд. 2-е. М.: Русский язык, 1976. 1096 с.
  7. Диалектическая логика. Т. 1. Общие проблемы. Категории сферы непосредственного. Алма-Ата, 1986.
  8. Диалектическая логика. Т. 2 ( А. А. Хамидов). Алма-Ата, 1987.
  9. Кудрявцев В. Т. Психология развития человека. Рига: ПЦ «Эксперимент», 1999. 160 с.
  10. Маралов В. Г. Основы самопознания и саморазвития: Учебное пособие. М.: Академия, 2002. 256 с.
  11. Обухова Л. Ф. Возрастная психология. М., 1999.
  12. Петренко В. Ф. Основы психосемантики. 3-е изд. М.: Эксмо, 2010. 480 с.
  13. Психология развития: Учебник / Т. Д. Марцинковская, Т. М. Марютина, Т. Г. Стефаненко и др.: Под ред. Т. Д. Марцинковской. 2-е изд. М.: Академия, 2005. 528 с.
  14. Сапогова Е. Е. Психология развития человека: Учебное пособие. М.: Аспект Пресс, 2001. 460 с.
  15. Селевко Г. К. Современные образовательные технологии. М.: Народное образование, 1998. 255 с.
  16. Слободчиков В. И., Исаев Е. И. Основы психологической антропологии. Психология развития человека: Развитие субъективной реальности в онтогенезе: Учебное пособие. М.: Школьная пресса, 2000. 416 с.
  17. Философская энциклопедия. Т. 4. / Гл. ред. Ф. В. Константинов. М.: Советская энциклопедия, 1967. 592 с.
  18. Цукерман Г. А. Психология саморазвития: задача для подростков и их педагогов. Рига: ПЦ «Эксперимент», 1997. 278 с.
  19. Эльконин Б. Д. Психология развития: Учебное пособие. М.: Академия, 2001. 144 с.